26 maj

Vad roligt att du har lagt upp hela arbetsprocessen på det här sättet. Jag får syn på ditt arbete på ett helt nytt sätt. Om du själv “backar” lite från bilderna och studerar dem lite objektivt, vad ser du då? Kan du berätta något om vad det är du har gjort när du skapat bilderna, utifrån det du ser? Försök att inte tänka så mycket på vad du minns av vad du faktiskt gjorde, utan mer utifrån det du ser nu i efterhand när du studerar bilderna av din process. Jag blir förstås nyfiken på siffrorna som du har använt för att dela in taket på byggnaden. Berätta om dem!:

Om jag tittar på bilderna nu i efterhand och tänker objektivt tycker jag dem ser ganska väl strukturerade ut, vilket jag ofta är i många fall i tex. bild. Jag ser att bilden är mycket detaljrik, vilket gör att intrycket får ett slags djup.(Dock på sista bilden är jag inte helt klar med byggnaden till vänster.)” Bilden fokuserar enbart på byggnaderna dock, så det blir inte något “djup i verklighets aspekten” tex skulle miljö bakom byggnaderna ge bilden mer liv och verklighets känsla. När jag ser bilden drar jag kopplingar till “arkitektur skissningar”, för att det är väldigt mycket konturer och linjer som spelar stor roll i denna bild.  Byggnaderna är i fokus med mycket skuggor och linjer. Man ser byggnaderna som om man vore i luften, alltså ser man inte hela byggnaderna. Det skapar en känsla att man är i en byggnad mittemot den på bilden. Skissen är enbart gjord av blyerts, alltså är bilden svart vit.  Jag ser dessutom att jag har hämtat inspiration från en slags bild av en riktig byggnad i New York. 

Skapelseprocessen ser ut att innebära användande av linjal, en skisspenna och ett sudd. Bilden är gjord av användandet av skuggor, hårda och tunna linjer för att få en verklighetsaspekt i bilden. 

Siffrorna är till för att hålla ordning. Jag måste fokusera om jag ska skissa för att få det som jag vill. Där siffrorna är vid översta delen av byggnaden “torntoppen”, är där jag började skissa och siffrorna hjälper till att få bra former och linjer. 

Jag fick till exempel skissa om översta delen av “torntoppen” (från nr 5  och upp åt i första bilden) säkert 15 gånger för att få det så verklighets troget och få dem linjerna och formerna som jag ville ha . Jag hade en bild som jag tog inspiration från efter som min bild föreställer en riktig byggnad så kan jag inte hitta på som jag vill, och därför måste ha bild att kolla på för att se hur byggnaden ser ut. Jag ville rita just den byggnaden.  

Leave a Reply

